Lyhytvuokrauksen tuottojen kasvattaminen - viisi vinkkiä parempaan myyntiin
- Tuparent toimisto

- Oct 6
- 4 min read
Updated: Nov 17
Mökin tai huoneiston lyhytvuokraus voi tuoda merkittäviä lisätuloja, mutta monelle omistajalle se on myös aikasyöppö ja luo stressiä arkeen. Vuokrausta voi kuitenkin kehittää ammattimaisemmaksi ja tuottoisemmaksi hyödyntämällä dataa ja digitaalisia työkaluja. Tässä viisi käytännön vinkkiä, joiden avulla olemme itse saaneet kohteidemme vuokratuotot kasvuun (yhteensä 11 kappaletta: Ruka, Ylläs, Syöte).
Arvioi kohdetta datan avulla
Ennen isompia investointeja kannattaa pysähtyä arvioimaan, missä kunnossa kohteen esittely on ja missä on parannettavaa. Lyhytvuokraus.fi tarjoaa ilmaisen arvion kohteesta jonka saat sähköpostiisi välittömästi. Pääset tekemään ilmaisen arvion osoitteessa: arvio.lyhytvuokraus.fi.
Lyhytvuokraus.fi:n maksullinen tarkempi kartoitus antaa taas huomattavasti paremman ja yksityiskohtaisemman ymmärryksen vuokrauksen dynamiikasta. Tämä kartoitus tarjoaa dataa lähiympäristöstä mutta tärkeimpänä se antaa tietoa vastaavista kohteista, niiden hinnoittelusta, käyttöasteista ja tätä kautta mahdollistaa menestyvän lyhytvuokrausstrategian luomisen. Saat asiantuntijan näkemyksen kohteestasi joka perustuu dataan: tiedät mitkä asiat ovat jo hyvin ja mitä kannattaa erityisesti parantaa. Sinun ei tarvitse arvailla ja alkaa testaamaan asioita.

Kartoituksen avulla hahmotat kohteesi vuokrauspotentiaalin – saat tarkemman arvion käyttöasteesta, kuukausittaisista myynneistä ja hinnoittelusta, mikä motivoi ja auttaa asettamaan realistiset tavoitteet. Tämä kartoitus tekee lyhytvuokrauksen aloittamisesta helpompaa ja varmistaa, että laitat energian oikeisiin asioihin. Lisää tietoa tarkemmasta kartoituksesta täältä.
Hyödynnä monikanavamyyntiä
Moni lyhytvuokrauskohteen omistaja luottaa vain yhteen alustaan (usein vielä kotimainen alusta joka ei tavoita ulkomaisia vieraita), mutta silloin jättää ison asiakasjoukon tavoittamatta. Korostamme, että monikanavamyynti on usein ensimmäinen askel kohti ammattimaista loma‑asunnon vuokrausta. Kun listaat kohteesi sekä AirBnB:ssä että Booking.com:ssa, niin käyttöasteesi todennäköisesti nousee ja saavutat hyvin ulkomaiset vieraat jotka ovat ehkä valmiimpia maksamaan korkeampia hintoja erityisesti sesonkiaikoina. Kotimaisia alustoja voi myös käyttää, mutta valitettavasti niistä puuttuu kanavanhallintaan tarvittavat integraatiot ja tällöin omistajan työmäärä kasvaa ja virhealtius lisääntyy päällekkäisvarauksiin.
Kannattaa myös varmistaa, että kaikki kanavat synkronoituvat keskenään.
Kanavanhallintaohjelmistot, kuten Smoobu tai Hostaway, pitävät kalenterin ajan tasalla ja estävät päällekkäiset varaukset, mikä helpottaa arkea ja parantaa asiakaskokemusta.
Säädä hintoja dynaamisesti
Sesongit, viikonpäivät ja tapahtumat vaikuttavat huomattavasti kysyntään hiihtokeskuksissa. Jos pidät saman hinnan läpi vuoden tai hinnoittelet "mutu-tuntumalla", luovut helposti suuresta osasta tuottoja. Valitettavan moni myös asettaa varausehdot liian tiukoiksi joka karkottaa monet vieraat.
Dynaaminen hinnoittelu muuttaa hinnan automaattisesti sesongin, kysynnän ja kilpailutilanteen mukaan, ja sen avulla maksimoit käyttöasteen ja tuotot. Tästä on nyt kokemusta jo kohta tuhannen varauksen verran ja voimme todeta että toimii.

Nämä dynaamiset hinnoittelutyökalut (esim. PriceLabs) analysoivat alueen hintatietoja reaaliaikaisesti ja ehdottavat optimaalisia hintoja kullekin päivälle (kuva yllä). Käytännössä dynaaminen hinnoittelu tarkoittaa hintojen nostamista esimerkiksi joulun, uuden vuoden, hiihtolomien tai tapahtumien aikaan sekä joustamista hiljaisina viikkoina, jotta mökki/huoneisto ei seiso tyhjillään. Se osaa myös määritellä mikä on optimaalisin minimivarausaika tiettynä ajankohtana. Voit kytkeä dynaamisen hinnioittelutyökalun kanavahallintaohjelmistoon jolloin kaikki tapahtuu täysin automaattisesti sinun määrittelemien reunaehtojen puitteissa. Dynaamista hinnoittelua kannattaa kuitenkin seurata säännöllisesti ja tehdä tarvittavia muutoksia jos strategian mukaiset tavoitteet eivät täyty.
Varausehdot
Varausehdot kannattaa nähdä hinnan kumppanina: ne ohjaavat kysyntää ja vaikuttavat siihen, millaiset asiakkaat valitsevat juuri sinun kohteesi. Mitä helpommaksi ja turvallisemmaksi varaus tuntuu, sitä todennäköisemmin kalenteri täyttyy erityisesti hiljaisempina aikoina; vilkkaampina ajankohtina ehtojen tarkoitus on ennen kaikkea suojata tuloja ja vähentää turhia vaihtoja.
Kannattaa tutustua varausehtojen merkityksestä lyhytvuokraukseen meidän tähän aiheeseen keskittyvässä blogikirjoituksessa.
Automatisoi asiakasviestintä ja hallinnointi
Kun varausmäärät kasvavat, myös viestittely lisääntyy. Manuaalinen viestien lähettäminen vie aikaa ja altistaa virheille. Viestinnän automatisointi niin vieraille kuin siivous/huoltopartnerille pitää työmäärän järkevänä, vaikka varausten määrä kasvaa. Sähköiset viestipohjat, automaattiset sisään‑ ja uloskirjautumisohjeet sekä muistutukset tekevät kommunikoinnista sujuvaa ja luotettavaa.
Useat kanavahallintaohjelmistot sisältävät ominaisuuden, joka lähettää varausvahvistuksen, sisäänkirjautumisohjeet ja muistutukset automaattisesti. Samalla säästät tunteja joka kuukausi ja huomaat asiakasarvostelujen paranevan, kun viestit olivat täsmällisiä ja yhtenäisiä.

Kannattaa lisäksi ottaa käyttöön digitaalinen vierasopas (kuva yllä) joka on optimoitu mobiilikäyttöön. Vieraskansio kohteessa on todella kömpelö vieraille ja työläs omistajalle.
Yhteenveto - lyhytvuokrauksen tuottojen kasvattaminen
Lyhytvuokrauksen maailma muuttuu nopeasti, ja perinteiset keinot eivät valitettavasti riitä jos haluaa pysyä kasvussa mukana. Datalla, monikanavaisella näkyvyydellä ja muilla digitaalisilla työkaluilla voi vaikuttaa merkittävästi tuottoihin ja työmäärään. Aloita arvioimalla oman lyhytvuokrauskohteesi tilanne, luo sen jälkeen strategia ja päätä miten haluat tehdä lyhytvuokrausta.
Jotta lyhytvuokrauksen tuottojen kasvattaminen olisi helpompaa niin ota käyttöön modernit hinnoittelu‑ ja viestintätyökalut sekä laajenna näkyvyys useaan kanavaan (suosi kansainvälisiä alustoja, koska kotimaiset eivät tue kanavahallintaintegraatioita). Huomioi varausehtojen vaikutus asiakkaiden käyttäytymiseen. Näiden askelien avulla saat lyhytvuokrauskohteestasi enemmän irti ilman, että oma kuorma kasvaa kohtuuttomaksi.
Me voimme auttaa sinua arvioimaan nykytilanne, luomaan lyhytvuokrauskohteellesi strategian ja sen jälkeen rakentamaan modernit digitaaliset prosessit jotka auttavat sinua saamaan parempaa tuottoa vähemmällä työmäärällä. Jos oma aikasi ei riitä lyhytvuokrauksen optimointiin niin me voimme hoitaa kohteesi myynti co-hosting palvelun kautta. Ota rohkeasti yhteyttä tai pyydä meiltä vaikka maksuton kartoitus omalle kohteellesi.
Jos lyhytvuokraus kiinnostaa yleisesti tai haluat kehittää omaa vuokraustoimintaasi niin tilaa uutiskirjeemme missä saat aina ensimmäisenä tiedon uusimmasta blogikirjoituksestamme missä asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä käytännön läheisesti ja läpinäkyvästi -> LIITY uutiskirjeen tilaajaksi Lyhytvuokraus.fi -etusivulla!
Meidän omiin ja asiakkaittemme kohteisiin tehdään vuosittain pitkästi yli 500 varausta. Kohteemme suoriutuvat erinomaisesti omissa lokaatioissaan ja hintaryhmissään. Olemme AirBnB-supermajoittaja ja Booking.com:ssa kohteidemme arvostelut ovat yli 9.0.
Tarjoamme asiantuntijapalveluita lyhytvuokrausta tekeville. Autamme asiakkaita rakentamaan digitaaliset vuokrauksen prosessit millä voi tarjota VIIDEN TÄHDEN LOMAKOKEMUKSEN ja saavuttaa markkinoita paremman tuoton vähemmällä työmäärällä!



Tuo vieraskansio alkaa olla kyllä jo jonkinlainen reliikki. Pari viikkoa sitten Ylläksellä lomaillessa lukaisin huvikseni kansion läpi, ja totesin että suuri osa ohjeista oli joko väärin tai muuten ristiriitaiset sähköpostilla tulleisiin tervetulo/poistumisohjeisiin. Kansiossa mainittuja palveluntarjoajia ei enää ollut toiminnassa jne.
Kehitys kehittyy, ja kyllä tuollainen mobiilisovellus vieraskansion korvaajaksi on tätä päivää.
Kiitos mielenkiintoisesta blogista!