top of page
Search

Kuinka rakentaa digitaalinen vierasopas?

Writer: toimisto323toimisto323

Updated: Dec 30, 2024

Toisessa blogissamme kirjoitimme miten perinteinen mökkikansio ja digitaalinen vierasopas eroavat toisistaan. Tässä blogissa kerromme mikä digitaalinen vierasopas (englanniksi "guest guide") on ja kuinka sellainen rakennetaan.


Digitaalisen vierasoppaan perusperiaate on että se on saatavilla vieraalle ennen vierailua ja vierailun aikana verkkosivun omaisesti. Tässä kohtaa on hyvä erotella digitaalinen vierasopas ja sähköpostilla lähetettävä ohje. Sähköpostilla lähetettävä ohje on hyvä ratkaisu joka auttaa erityisesti ennen varausta mutta tässä formaatissa on omat haasteensa:


  • päivittäminen sähköpostin lähetyksen jälkeen ei onnistu

  • sähköpostiformaatti on käytettävyyden kannalta vaikea - ei tue kuvia, linkkejä ja karttoja optimaalisesti

  • sisältö voi näyttää sekavalta eri laitteilla ja sähköpostiohjelmilla

  • sähköpostiohjeessa lähetetyt tiedot kuten avainkoodit jäävät asiakkaan tietoon, vierasoppaan sisältö voidaan määrittää expiroituvaksi


Digitaalinen vierasopas on verkkosivu mikä muodostuu jokaiselle vieraalle erikseen, on voimassa vierailun päätökseen asti ja sen sisältöä on helppo muuttaa etänä. Suosittelemme kaikille loma-asunnon vuokraajille ehdottomasti digitaalisen vierasoppaan käyttöönotto koska se paras ja toimivin tapa kommunikoida kohteen käyttöön liittyvät asiat. Se vähentää radikaalisti turhia kysymyksiä ja ratkaisee lähes kaikki ongelmat mitä mökkikansioissa ja sähköpostiohjeissa on. Lisäksi se antaa vuokraajasta ammattimaisemman kuvan.


Vierasoppaan voi rakentaa esimerkiksi kanavanhallintatyökalulla. Jos et ole vielä tutustunut kuinka kanavanhallinta toimii niin kannattaa lukea meidän blog-kirjoitus tästä aiheesta. Kanavanhallintatyökalu (channel manager) on ohjelmisto, joka yksinkertaistaa lyhytvuokraustoimintaa. Se yhdistää kaikki vuokrattavien kohteidesi alustat yhteen järjestelmään, jolloin voit hallita kohteiden saatavuutta, varauksia ja hinnoittelua helposti ja tehokkaasti.


Käytämme omien kohteidemme hallintaan Smoobu-työkalua joka tarjoaa helpon tavan rakentaa vierasopas kohteeseen. Vierasoppaan voi tehdä monilla eri kielillä ja olemmekin rakentaneet oppaat niin suomeksi kuin englanniksi. Käytännössä kaikki muut kuin suomalaiset vieraat saavat oppaan käyttöön englannin kielellä. Linkki vierasoppaaseen lähtee meillä 5 päivää ennen varausta sekä sähköpostilla että tekstiviestillä (teemme blogi-kirjoituksen tekstiviestipalvelun rakentamisesta myöhemmin). Huomioitavaa on että linkki vierasoppaaseen lähtee ainoastaan niille vieraille joiden yhteystiedot meillä on. Esim. Syötteen keskusvaraamo tai Proloma Rukalla ei anna meille yhteystietoja joten heille lähtee näiden varaustoimijoiden itsensä määrittelemät ohjeet.


Kun vieras aukaisee oman uniikin vierasopassivun siinä näkyy ensiksi varauksen ajankohta ja kohteen osoite. Voit valita erilaisia näkymiä tai tietoja ennen varsinaisia ohjeita kuten sää, palautteen anto, seuraavan varauksen tekeminen, viestintä, lisäpalvelut, kartta yms. Itse olemme valinneet vain perusasiat: sää, seuraavan varauksen tekeminen ja viestintä.

Varsinaisessa ohjeessa voit käyttää tekstiä, kuvia, linkkejä, listoja ja jopa videota. Itse laitamme ensimmäisenä:

  • Wifi-ohjeet

  • Kuinka kommunikoida kanssamme

  • Ajo-ohjeet kohteeseen


Loput ohjeet käsittelevät kohteen laitteistoja, mistä mikin löytyy, miten ne toimivat ja mitä ottaa mukaan jne. Lisäksi laitamme linkkejä paikallisiin aktiviteetteihin, nähtävyyksiin ja myös linkin revontulien ennusteeseen.


Useimmat kanavanhallintatyökalut tarjoavat vastaavanlaisen vierasoppaan kuin Smoobu. Jos käytössäsi on pelkästään AirBnB niin siellä on mahdollista tehdä saapumisopas joka sisältää ohjekirjan, talon säännöt ja opaskirjan. Tämä AirBnB:n opas toimii vastaavalla tavalla kuin Smoobun vierasopas mutta ei tarjoa läheskään yhtä kattavia toiminnallisuuksia.


Booking ei suoraan tarjoa samanlaista vierasopasta kuin Smoobu tai AirBnB mikä on selkeä puute heidän tarjonnassaan. Me olemme rakentaneet vierasoppaan käyttämällä kanavanhallintatyökalu Smoobua joka tarjoaa vierasoppaan kaikista kanavista tulleille varauksille.


Yhteenveto:

  • digitaalisella vierasoppaalla on huomattavia etuja perinteiseen mökkikansioon tai sähköpostiohjeisiin verrattuna

  • opas vähentää radikaalisti turhia kysymyksiä ja ratkaisee lähes kaikki ongelmat mitä mökkikansioissa ja sähköpostiohjeissa on

  • digitaalinen vierasopas voi sisältää tekstiä, kuvia, linkkejä ja jopa videota

  • helppo rakentaa kanavanhallintatyökaluilla (esim. Smoobu)

  • turvallisuus - vierasoppaan saatavillaoloaikaa voidaan rajoittaa


 

Jos haluat tietää lisää aiheesta niin ota yhteyttä: toimisto@tuparent.fi


Teemme omissa kohteissa vuosittain pitkästi yli 200 lyhytvuokrausta (Ruka, Puolanka ja Iso-Syöte). Kohteemme suoriutuvat erinomaisesti omassa lokaatiossaan ja hintaryhmässään. Lisäksi olemme perustaneet useita lyhytvuokrauskohteita asiakkaillemme ympäri Suomea. 


Tarjoamme asiantuntijapalveluita lyhytvuokrausta tekeville. Autamme asiakkaita rakentamaan digitaaliset vuokrauksen prosessit millä voi tarjota VIIDEN TÄHDEN LOMAKOKEMUKSEN ja saavuttaa markkinoita paremman tuoton vähemmällä työmäärällä!

 
 
 

댓글


bottom of page