Lyhytvuokrauskohteen kartoitus antaa selkeitä vastauksia - mikä on potentiaali ja millä strategialla kohdetta kannattaa vuokrata
- Tuparent toimisto
- Apr 13
- 3 min read
Kuinka paljon lyhytaikaisesta vuokrauksesta voi saada myyntiä ja tuottoja? Millä asioilla saan parannettua kohteeni myyntiä? Kuinka paljon sijainti vaikuttaa kohteen houkuttelevuuteen? Miksi oma kohteeni ei myy yhtä hyvin kuin vastaava kohde naapurissa? Miten saan oman kohteeni sesongin ulkopuolista myyntiä paremmaksi? Jos rakennan hiihtokeskuksen läheisyyteen mökin kuinka paljon siitä vois saada myyntiä? Kuinka paljon kohteen oma käyttö vaikuttaa myyntiin?
Olemme viimeisen puolen vuoden aikana haastatelleet yli 100 henkilöä jotka tekevät lyhytvuokrausta tai ovat kiinnostuneet aloittamaan lyhytvuokrausta. Nämä yllä esitetyt kysymykset ovat yleisimmät asiat mitkä nousee keskusteluissa esille. Suurin epäluulot kuitenkin liittyvät oman kohteen vuokrauspotentiaaliin - harvalla on realistinen käsitys mikä se potentiaali oikeasti on.
Lyhytvuokraukseen liittyy paljon epätietoisuutta ja myyttejä jotka voivat kääntyä urbaanilegendoiksi kun usea niitä rupeaa toistelemaan. Paljon kuulee juttuja missä yleistetään jotain asiaa esimerkiksi seuraavasti: “Booking myy hyvin kesällä”. Näitä vastaavia kuulee jatkuvasti ja niihin joutuu vastaamaan että yleistyksien käyttäminen kohteen myynnin optimointiin voi olla todella vaikeaa ellei mahdotonta.
Mistä näihin kysymyksiin sitten saa vastaukset? Käytämme olemassa olevaa lyhytvuokrausdataa hyväksemme ja hyödynnämme sitä optimoidaksemme omien kohteiden vuokrausta sen mikrolosijainnissa. Jätämme nämä urbaanilegendat ja yleistykset omaan arvoonsa ja optimoimme toimintaa pääasiassa datan kautta. Ja hyvin on mennyt - kolme lyhytvuokrauskohdettamme suoriutuvat erinomaisesti omissa sijainneissaan ja hintaryhmissään. Niin ja tämäkin erinomainen suoriutuminen tiedetään datan avulla. Voit lukea tarkemman analyysin Iso-Syötteen kohteesta täältä ja Rukan kohteen tuottoanalyysi avattiin tässä artikkelissa.
Lyhytvuokrauksen dataa löytyy muutamista paikoista mutta se on melko hajanaista, osin vaikeaselkoista ja siitä voi joutua maksamaan. Me olemme kuitenkin kehittäneet prosessin ja mallin miten tuosta datasta saa käyttökelpoista sekä antaa selkeitä vastauksia ylläoleviin kysymyksiin. Ehkä tärkein datalähde kohteiden kartoitukseen ja analyysiin on Pricelabs-työkalu joka käyttää AirBnB/VRBO -dataa. Se kerää todella täsmällistä lyhytvuokrausdataa ihan kohteittain eli käytännössä sieltä näkee todella tarkasti kuinka AirBnB-vuokrauksessa olevat kohteet pärjäävät. Ja siellä on todellakin ihan kaikki AirBnB-kohteet ja tämä tulee varmaan monelle vuokraajalle yllätyksenä. Huono puoli Pricelabsin datassa on että se maksaa ja sen käyttö voi olla vaikeaa jos ei ole tuttu erilaisten englanninkielisten toimialatermien kanssa ja perehtynyt lyhytvuokrauksen dynamiikkaan. Lyhytvuokrauksen dataa löytyy jonkin verran myös Visitory-palvelusta ja Tilastokeskukselta.
Olemme tehneet asiakkaillemme lyhytvuokrauksen kartoituspalvelua nyt jo jonkun aikaa ja palautteen perusteella se on antanut hyvinkin seikkaperäistä tietoa ja apuja oman vuokraustrategiansa kehittämiseen. Käydäänpä läpi mitä tämä kartoituspalvelu on, mitä tietoja tarvitaan ja mihin se antaa vastauksia.
Mitä tietoja tarvitaan kartoituksen tekemiseen?
osoite
kohteen tyyppi (mökki, omakotitalo, lomahuoneisto, huoneisto …)
huoneiden lukumäärä (makuuhuoneet ja wc:t)
varustelu ja erikoisuudet (palju, sähköautonlataus, …)
vuokraushistoria viimeiseltä 12 kuukaudelta (jos kohde on ollut vuokralla)
jos kohde on jo lyhytvuokrauksessa jossain kanavassa niin sieltä selviää moni asia suoraan

Kartoituksen sisältö
Alueen yleistilanne
Tässä käymme läpi miten sen alueen majoitusliiketoiminta on yleisesti kehittynyt. Onko se kasvamassa vai nousemassa? Miten kotimaisten ja ulkomaisten vieraiden osuus kaikista matkailijoista? Onko ADR (Average Daily Rate) millä tasolla ja mikä on alueen lyhytvuokrauksen käyttöaste? Onko kilpailevien kohteiden lukumäärä kasvanut? Nämä ovat toki juuri niitä yleistyksiä mutta antavat hyvän lähtökohdan siihen onko alueen matkailu yleensäkin menossa mihin suuntaan ja erityisesti onko ulkomaisten matkailijoiden osuus menossa mihin suuntaan.
Vastaavien kohteiden suorituskyky
Pyrimme valitsemaan noin 5-12 vastaavaa kohdetta joko hyvin läheltä kartoitettavaa kohdetta tai sitten valitsemme vastaavan alueen joka sijaitsee saman matkan päässä keskeisistä toiminnoista tai palveluista. Suorituskykytarkasteluun otamme aina varsinaisen myynnin ja käyttöasteen viimeiseltä 12 kuukaudelta. Asiakas näkee heti kuinka vastaavien kohteiden sesonki ja sesongin ulkopuolinen aika toimivat. Graafien luvut ovat luonnollisesti keskiarvo.

Vastaavan kohteen suorituskyky
Jotta asiakas saa tarkemman ymmärryksen oman kohteen potentiaalista valitsemme vastaavien kohteiden ryhmästä yhden kohteen joka muistuttaa mahdollisimman paljon asiakkaan omaa kohdetta. Teemme tästä kohteesta todella tarkan analyysin josta alla kaksi kuvaa. Kuten näette niin luvut ovat tarkkoja lukuja jotka tulevat AirBnB/VRBO:stä. Lukujen oikeellisuudessa voi olla jotain epätarkkuutta mutta yleensä valittujen kohteiden data vaikuttaa kyllä luotettavalta.


Potentiaali ja suositukset
Lopuksi annamme selkeän ymmärryksen kohteen potentiaalista ja kuinka sen voi saavuttaa. Tämä perustuu olemassa olevaan dataan mitä on esitelty kartoituksessa. Luonnollisesti joudumme käyttämään omaa harkintaa ja tietotaitoa suosituksiin mutta pääosin kaikki perustuu dataan. Usein katsomme myös muiden myyntiportaalien tarjontaa (Booking.com, Nettimökki, Lomarengas, …) ymmärtääksemme kilpailutilannetta.


Palaute tekemiimme kartoituksiin on ollut todella positiivista. Kartoituksen kustannus vuokraajalle on 150-250€ (sis alv 25.5%) riippuen kohteen koosta ja datan saatavuudesta. Kartoitus saadaan yleensä tehtyä parissa päivässä tilauksesta. Tämä kustannus on todella pieni siihen verrattuna mitä voit lisämyynnillä saavuttaa. Yksi asiakkaamme kasvatti ensimmäisen kuuden kuukauden aikana myyntiään usealla tuhannella eurolla kun annoimme selkeän ymmärryksen potentiaalista ja kuinka saavuttaa tuo potentiaali.
Tiesitkö sinä että AirBnB-data on näin julkisesti saatavilla tällä tarkkuudella? Jos oman kohteen potentiaalin selvittäminen kiinnostaa niin ota yhteyttä ja katsotaan datan kautta miten lyhytvuokrauskohdettasi voisi kehittää.
Jos haluat tietää lisää aiheesta niin ota yhteyttä: toimisto@tuparent.fi
Teemme omissa kohteissa vuosittain pitkästi yli 200 lyhytvuokrausta (Ruka, Puolanka ja Iso-Syöte). Kohteemme suoriutuvat erinomaisesti omassa lokaatiossaan ja hintaryhmässään. Lisäksi olemme perustaneet useita lyhytvuokrauskohteita asiakkaillemme ympäri Suomea.
Tarjoamme asiantuntijapalveluita lyhytvuokrausta tekeville. Autamme asiakkaita rakentamaan digitaaliset vuokrauksen prosessit millä voi tarjota VIIDEN TÄHDEN LOMAKOKEMUKSEN ja saavuttaa markkinoita paremman tuoton vähemmällä työmäärällä!
Comments