top of page
Search

Lyhytvuokrauksen analytiikkatyökalu tehostaa kohteiden suorituskyvyn optimointia

  • Writer: Tuparent toimisto
    Tuparent toimisto
  • Apr 1
  • 3 min read

Updated: Apr 24

Olemme tehneet ammattimaisesti lyhytaikaista vuokrausta kolmessa kohteessa vuosien ajan ja yksi iso ongelma on ollut selkeän kokonaiskuvan muodostaminen kohteiden suorituskyvystä. Jotta osaa parantaa suorituskykyä eli pääasiassa arvosteluita, myyntiä ja tuottoja niin siihen tarvitaan dataa eli jotain numeroita tai analytiikkaa. Ja mielellään vielä ajan funktiona jotta ymmärtää miten kohteiden suorituskyky toimii eri aikoina. 


Kohteemme ovat vuokrattavissa monessa eri myyntikanavassa (AirBnB, Booking, Lomarengas, Nettimökki) ja tämän toiminnan automatisoimiseen meillä on käytössä monikanavamyyntiin tarkoitettu työkalu nimeltä Smoobu. Monikanavamyynnistä ollaan kirjoitettu oma blogikirjoitus täällä.


Smoobu tarjoaa jotain analytiikkaa mutta sieltä on vaikea nähdä tarkempaa dataa jotta oikeasti voisi ymmärtää suorituskykyä ja tehdä vertailua kohteiden kesken. AirBnB:n ja Bookingin omat analytiikkanäkymät on myös havaittu melko yksinkertaiseksi ja riittämättömäksi optimoida kohteiden suorituskykyä. 


Koimme olemassa olevien analytiikkatyökalujen ongelmat ylitsepääsemättömiksi ja siksi kehitimme ihan oman työkalun. Tämä analytiikkatyökalu on yleiskäyttöinen ja toimii seuraavanlaisiin tilanteisiin:

  • Kohde tai kohteet on AirBnB:ssä ja/tai Bookingissa ilman mitään kanavanhallintatyökalua

  • Kohde tai kohteet ovat kytketty Smoobu-kanavanhallintatyökaluun


Kehittämämme analytiikkatyökalu on käytännössä dedikoitu verkkosivu ja se on optimoitu primääristi mobiilikäyttöä varten. Tällä on ollut merkittävä vaikutus meidän liiketoimintaan ja olemme saaneet huomattavasti paremman ymmärryksen kuinka optimoida kohteiden suorituskykyä.


Avataanpa kohtaamiamme ongelmia kohta kohdalta ja miksi päädyimme kehittämään oman työkalun. Teksti jatkuu kuvan alla.


Älypuhelin, jossa näkyy analytiikan hallintapaneeli osoitteessa lookerstudio.google.com. Ympyrä- ja viivakaaviot näyttävät myyntitiedot vuodelta 2024. Rauhallinen, analyyttinen tunnelma.
Lyhytvuokraus.fi analytiikkatyökalu mobiilissa

Lyhytvuokraus: Ongelmat ja oma ratkaisumme


1: Kohteiden tai myyntikanavien keskinäinen vertailu on mahdotonta, koska Smoobun analytiikka ei tarjoa näkymää miten liikevaihto jakaantuu kohteittain ajan suhteen. Kehittämämme analytiikkatyökalu kuvaa myynnin per kohde kuukausittain.

Smoobu analytics
Smoobu analytics
Lyhytvuokraus.fi analytiikka
Lyhytvuokraus.fi analytiikka

2: Smoobussa eri myyntikanavien kautta tulevasta liikevaihdosta näytetään vain jakauma ja summa (klikkaamalla kuvaa), mutta ei ajallista jakaumaa näiden kesken. Meidän työkalulla saa jakauman kuukausitasolla joka taas avaa aivan erilaisen näkymän mikä myyntikanava toimii missä sesongissa parhaiten.


Smoobu analytics
Smoobu analytics

lyhytvuokraus.fi analytiikka
lyhytvuokraus.fi analytiikka

3: Smoobussa eri kohteiden käyttöastetta tai niiden kehitystä on mahdoton nähdä ajan suhteen kun taas meidän työkalussa näkee selkeästi kaikki kohteet samassa graafissa ja näin vertailu on huomattavasti helpompaa.


Smoobu analytics
Smoobu analytics


lyhytvuokraus.fi analytiikka
lyhytvuokraus.fi analytiikka

4: Smoobusta ei saa irti lyhytvuokrauksen keskeisiä mittareita kuten ADR (Average daily rate eli keskimääräinen yöhinta) tai Revenue per booking (keskimääräinen hinta per varaus).

lyhytvuokraus.fi analytiikka
lyhytvuokraus.fi analytiikka

5: Smoobusta ei saa tulostettua veroilmoitukseen erittelyä suodatettuna halutulla ajanjaksolla, -myyntikanavalla tai -kohteella. Ratkaisussamme sivun (kuten muutkin edellämainitut näkymät) saa ladattua PDF, CSV tai Google

Sheets muodossa.

lyhytvuokraus.fi analysaattori
lyhytvuokraus.fi analysaattori

6: Täydentävät näkymät


Analytiikkatyökalusta on lisäksi saatavilla seuraavia tietoja:

  • Majoittujien määrä (aikuiset vs. lapset) mediaani ajan suhteen

  • Majoitusöiden lukumäärä kohteittain ajan suhteen

  • Majoitusöiden jakauma kohteittain ja myyntikanavittain taulukkona

  • Varausten ja varattujen öiden kokonaislukumäärä

  • Keskimääräinen varausikkuna ajan suhteen

  • Yöhinnan vaihtelu (min ja max) myyntikanavittain ja kohteittain


Yhteenveto


Kehitimme tämän analytiikkatyökalun omaan selkeään tarpeeseen kun huomasimme että kolmen lyhytvuokrauskohteemme ja myyntikanavien vertailu on vaikeaa tai jopa mahdotonta. Työkalu antaa nyt aivan erilaisen näkymän kohteiden suorituskykyyn: mikä kohde toimii milloinkin ja missä kanavassa. Näin voimme reagoida ja optimoida kohteiden myyntiä ja markkinointia paljon tarkemmin.


Työkalussa on luonnollisesti vielä rajoitteita mutta tuo nykyiselläänkin selkeää lisäarvoa toimintaan. Kehitystyötä jatketaan mutta mitä mieltä olet tällaisesta analytiikkatyökalusta ja toisiko tämä lisäarvoa sinun lyhytvuokraukseen? Oletko kamppailut samojen asioiden parissa? Kaipaatko ehkä jotain muuta kuin mitä yllä esittelimme? Olisiko sinulla jotain muita ideoita mielessäsi aiheeseen liittyen?


Ota rohkeasti yhteyttä meihin niin jutellaan lisää.



Jos haluat tietää lisää aiheesta niin ota yhteyttä: toimisto@tuparent.fi


Teemme omissa kohteissa vuosittain pitkästi yli 200 lyhytvuokrausta (Ruka, Puolanka ja Iso-Syöte). Kohteemme suoriutuvat erinomaisesti omassa lokaatiossaan ja hintaryhmässään. Lisäksi olemme perustaneet useita lyhytvuokrauskohteita asiakkaillemme ympäri Suomea. 


Tarjoamme asiantuntijapalveluita lyhytvuokrausta tekeville. Autamme asiakkaita rakentamaan digitaaliset vuokrauksen prosessit millä voi tarjota VIIDEN TÄHDEN LOMAKOKEMUKSEN ja saavuttaa markkinoita paremman tuoton vähemmällä työmäärällä!

 
 
 

Comments


bottom of page