Loma-asuntojen lyhytvuokrauksella voit saada huomattavia tuottoja. Kaikki lähtee siitä että tarjoat vieraille viiden tähden lomakokemuksen joka kuuluu ja näkyy vuokrailmoituksessa.
Moni kuitenkin tekee loma-asuntonsa vuokrausta hieman "puolivaloilla" ja luottaa ehkä vanhoihin oppeihin ja hyvään "näppituntumaan". Totuus on kuitenkin se että kilpailu on kiristynyt koko ajan ja vuokrauksen periaatteet ovat muuttuneet paljon viimeisten vuosien aikana. Lisäksi kasvava asiakaskunta ulkomailta asettaa aivan erilaiset vaatimukset myyntiin ja markkinointiin kun samaan aikaan varsinkin hiihtokeskuksissa kotimaisten matkailijoiden määrä laskee. Harva vuokraajista osaa käyttää dataa hyväkseen esim. hinnoittelun määrittelyssä tai erottuakseen kilpailijoista.
Keräsimme tähän tyypillisimmät virheet mitä loma-asuntojen vuokraajat tekevät myynnissä ja markkinoinnissa. Suurimman osan näistä olemme tehneet myös itse kun aikanaan opettelimme tätä liiketoimintaa kantapään kautta.
Vuokrausta tehdään vain yhdessä myyntikanavassa
Ulkomaisia asiakkaita ei tavoiteta optimaalisesti
Kohteesi esittely on puutteellista
Varustelussa ei huomioida tärkeimpiä asiakkaiden vaatimuksia ja toiveita
Hinnoittelusi on tehty yksinkertaiseksi kiinteillä hinnoilla
Et huomioi hinnoittelussa kysynnän vaihtelua
Hyvin moni luottaa vuokrauksessa pelkästään yhteen myyntikanavaan. Monesti syynä on pelko että vuokraaminen hankaloituu ja tulee päällekkäisvarauksia. AirBnB ja Booking-portaalien käyttöönotto saattaa pelottaa koska siellä tulee paljon uusia termejä ja monimutkaisuutta. Nämä myyntiportaalit ovat kuitenkin avainasemassa kun tavoitellaan ulkomaalaisia asiakkaita. Meillä on käytössä molemmat nämä globaalit myyntiportaalit kaikissa omissa kohteissamme jotka ovat sitten kytketty kanavanhallintajärjestelmään.
Kohteiden esittely keskittyy monesti pelkästään sisätiloihin eikä ymmärretä kertoa koko tarinaa eli miltä kohteen ulkopuolella näyttää ja varsinkin mitä sen ympäristössä on ja miten se sijoittuu kokonaisuuteen. Vieraat haluavat läpinäkyvyyttä ja kuvitella itsensä tuohon lokaatioon. He kaipaavat sellaista AHAA-hetkeä kun ymmärtävät missä kohde oikeasti sijaitsee. Mitä kattavammin kerrot koko tarinan esimerkiksi dronella otetuilla ilmakuvilla, sitä houkuttelevammaksi kohteesi tulee.

Olemme huomanneet selkeitä puutteita kohteiden varustelussa tai siinä ettei niistä kerrota selkeästi kohteen esittelysivulla. Hyvin monet eivät esimerkiksi huomioi pieniä vauvoja tai lapsia ja siksi menettävät lapsiperheiden varauksia. Wifi on meidän mielestä tänä päivänä perusvaruste mutta se puuttuu hyvin monesta loma-asunnosta kuten myös kuivauskaappi tai viilentävä ilmalämpöpumppu. Varsinkin kesäsesonkina viilentävä ILP on melkeinpä pakollinen. Omassa Syötteen kohteessamme sitä ei vielä ole ja se valitettavasti näkyy arvosteluissa.
Monet vuokraajat ovat pulassa hinnoittelun kanssa koska siitä on niin vähän oikeata dataa käytössä ja moni rupeaa sitten kokeilemaan ja arpomaan mitä sen kanssa tekee. Dynaaminen hinnoittelu on terminä monelle tuttu mutta harva oikeasti tietää mitä se on ja miten sitä kannattaa käyttää. Suosittelen että tutustutte meidän blogi-kirjoituksen dynaamisesta hinnoittelusta ja jos haluatte tietää lisää niin ottakaa reippaasti yhteyttä.
Jos haluat tietää miten oman kohteesi myynti ja markkinointi suoriutuu niin voit tilata meiltä ilmaisen kartoituksen. Tutustu loma-asunnon ilmaiseen kartoitukseen tästä.
Jos haluat tietää lisää aiheesta niin ota yhteyttä: toimisto@tuparent.fi
Teemme omissa kohteissa vuosittain pitkästi yli 200 lyhytvuokrausta (Ruka, Puolanka ja Iso-Syöte). Kohteemme suoriutuvat erinomaisesti omassa lokaatiossaan ja hintaryhmässään. Lisäksi olemme perustaneet useita lyhytvuokrauskohteita asiakkaillemme ympäri Suomea.
Tarjoamme asiantuntijapalveluita lyhytvuokrausta tekeville. Autamme asiakkaita rakentamaan digitaaliset vuokrauksen prosessit millä voi tarjota VIIDEN TÄHDEN LOMAKOKEMUKSEN ja saavuttaa markkinoita paremman tuoton vähemmällä työmäärällä!
Comentários